READING

Med rädslan för att bli arbetslös och med kärleke...

Med rädslan för att bli arbetslös och med kärleken till matlagning föddes Eirings Köksbutik

image_print

Mittemot Johanneskyrkan på Högbergsgatan i Helsingfors ligger special affären för köksredskap och matvaror – Eiring. Ena skyltfönstret går i koppartoner med traktörpannor, kastruller och salt- och pepparkvarnar. I det andra ser man kokkärl i vitt och svart, olika sorters glas och espressopannor i silver. Den grundläggande tanken är att erbjuda goda förutsättningar att lyckas i köket för såväl nybörjaren som proffskocken.

Svensken Jonas Eiring är arkeolog och har studerat i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn och Grekland. Doktorsavhandlingen i grekisk arkeologi avlade han i Australien. Efter många år i medelhavsländerna åkte flyttlasset till Norden och Helsingfors. Han sökte jobb vid Helsingfors universitet, men hans kunskaper i finska räckte tyvärr inte till. Då även följande arbetschans gick i stöpet av samma orsak, bestämde han sig för att skapa sitt eget jobb. Att bli arbetslös var inte ett alternativ. Han tog sig en funderare och bestämde sig för att göra något som låg nära hans hjärta. Valet föll då på kärleken till att laga mat.

Kopia av det egna köket

Första steget var att bekanta sig med köksaffärernas utbud i Helsingfors. Han insåg snabbt vad som fattades – köksprodukter av hög kvalitet från Frankrike och Italien. Jonas Eiring utgick från basen i sitt eget kök. Det gäller att ha en bra stekpanna, en bra gryta och en bra kniv. Med dessa tre kommer man långt, säger Jonas Eiring. Affärsidén baserade sig på att bokstavligen kopiera det egna köket. Så i affären finns ett fungerande kök med en precis likadan spis som i hemmet. Butiken skulle fyllas med bra basvaror som Jonas Eiring själv använder.

Följande steg var att skapa kontakter med leverantörerna, som främst ligger i Italien, Tyskland och Frankrike. Utöver köksredskap beslöt han sig för att även sälja noga utvalda delikatesser. Jonas Eiring kände en familj som tillverkade gott kaffe i Neapel. Kaffet kommer från familjeföretaget Passalacquas. För att välja ut den bästa pastan, bestämde Jonas Eiring sig för smaka sig fram i Neapel. Han valde ut sorten linguine, en klassisk smal bandpasta. Han köpte linguinepasta av tio olika producenter. Sedan gällde det att tillreda pastan och bjuda in vänner på smaktest. Den vinnande pastan var tillverkad av familjen Setaro, som tillverkar pasta på traditionellt vis av durumvete. Pastan torkas vid låg temperatur under lång tid. Torre Annunziata vid Neapelkusten var från 1800-talet till andra världskriget ett centrum för pastatillverkning. I dag finns bara Setaro kvar.

En liten affär med ett fungerande kök

Den första butiken öppnade på Högbergsgatan 2005. Den var som ett litet välfyllt kök, berättar Jonas Eiring. I dag har affären flyttat till större utrymmen, in i en lokal belägen på samma gata som den första. Köket flyttades självklart till den nya lokalen.

Eiring har ett stort utbud av stekpannor. Jonas Eiring berättar att bästsäljaren världen över är stekpannan med storlek 28 cm i diameter. De franska kolstålspannorna har blivit en stor favorit i hela Skandinavien.

Under sina femton år som butiksägare har Jonas Eiring sett en del trender komma och gå. Ett fenomen som erbjudit olika manicker och redskap är mångas knasiga förhållande till lök. Automatiskt roterande lökhackare i rostfritt stål. Glasögon med vaddering runt kanterna som gör att de sluter tätt och inte släpper in det irriterande ämnet trimetylensulfoxid innanför glasen. Lökhållaren eller kammen är en gammal klassiker som håller löken på plats och hjälper till med att skiva den i jämna skivor.

På tal om lök och mackapärer stiger en dam in i affären. Jonas Eiring berättar för damen att han blir intervjuad och att vi diskuterar olika redskap för att hacka lök. Damen får syn på de knasiga brillorna och utbrister, ”de är helcrazy”. Någon minut senare går hon ut ur köksbutiken med ”lökglasögonen” under armen.

Passion för god mat

Jonas Eiring lagar mat och bakar dagligen i affären. Bakom kassan hänger en hel rad med pannor i olika storlek. Ovanför spisen hänger köksredskapen tätt intill varandra på en magnetlist. I kylen har han en burk med surdeg. Dagen för intervjun står två jäskorgar med surdegsbröd och jäser under en blå duk. I ugnen ligger en baksten – en kalksten från Slite stenhuggeri på Gotland. Passionen för god mat och bra råvaror är påtaglig. Jonas Eiring är stolt över sitt breda utbud och delar gärna med sig av sina tips.

– Dagens kunder är väldigt pålästa och de vet vad de vill ha. Vad som är inne varierar enligt vad som figurerar i media och på
sociala medier. Man kan säga att det går i vågor. En del grejer är inne en tid, för att göra comeback senare. Andra är övergående modeflugor som kommer och försvinner. Det gäller som butiksinnehavare att ha ständig koll på marknaden, säger Jonas Eiring.

Ett brett sortiment och bra service är ett måste för att överleva. Han funderar jämt på vilken typ av service kunderna behöver och vill ha. Hos Eiring kan kunderna få sina knivar slipade och kolstålspannorna instekta.
Eiring öppnade sin webbutik 2012. Det gäller att ha många ben att stå på, konstaterar Jonas Eiring. Han fungerar även som importör för en del av sina produkter.

Många kunder önskar köksprodukter i en grann färg.
Gult och grönt till vår och sommar och rött till jul.

Säsongerna avlöser varandra även bland köksredskap. Snart blir det påsk, så vi plockar fram pashaformarna, konstaterar Jonas Eiring. Till sommaren blir det fokus på grillrelaterade produkter och salladsslungor.
Det är inte enbart de traditionella säsongsprodukterna som varierar enligt säsong. Även färgen på produkten spelar en roll. Till vår och sommar föredrar folk gula och gröna produkter. Till jul är det rött som gäller. Intressant kuriosa är repertoaren röda varor som säljs i juletid. Rivjärn, tekannor och espressokokare köps till jul, men Jonas Eiring antar att de nog används året om.

Önskar ha en grönsakshandel, slakteri och ostbutik i hemkvarteret

Det finns en sak han är missnöjd med i sin hemstad Helsingfors: han har svårt att förstå stadsplaneringen. Att bygga upp många stora köpcenter är ju inte klokt, säger Jonas Eiring. Kunderna anländer oftast dit med bil, vilket inte borde vara målet med tanke på dagens prat om klimatet. Köpcenter är en svår bit för små företag. Alla bör hålla öppet till sena kvällen och hyrorna är höga.

På grund av det finns det ofta en stor andel internationella kedjor i köpcenter, vilket resulterar i att alla köpcenter erbjuder samma sak. Jonas Eiring saknar specialaffärer som grönsakshandel, slakteri, fiskaffär och en bra ostbutik.

Förut fanns de i Saluhallen i Helsingfors. Då handlade han allt där. Tyvärr har Saluhallen blivit en sevärdhet för turister och många av specialaffärerna har flyttat ut. Han önskar att det skulle finnas specialaffärer i det egna kvarteret.

Text och foto: Daniela Salo

image_print

  1. Glad F.

    5 april

    Vilken trevlig artikel! Måste absolut besöka Eirings butik nästa gång jag reser från Österbotten till Hufvudstaden.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.