READING

När jag åker motorcykel så slappnar jag av

När jag åker motorcykel så slappnar jag av

image_print

Mc-åkning är en långvarig hobby för Sundomprästen Malin Lindblom. Efter att de teologiska studierna hade resulterat i en examen och präst-
vigning vid millennieskiftet valde Malin Lindblom att förverkliga en lång-
varig dröm. Hon tog motorcykelkort och började åka motorcykel.

Sundomprästen Malin Lindblom är en inbiten mc-förare på fritiden. Så fort hon har möjlighet om vårarna plockar hon ut sin hoj ur garaget och ger sig ut på vägarna.
– Antalet körda kilometer per säsong varierar från år till år. I fjol blev det cirka 3 000 kilometer. Jag rör mig huvudsakligen i området mellan Vasa och Karleby.
– Det brukar bli någon tripp till den forna hemstaden Karleby för att hälsa på släktingar och vänner. Eller så gör jag till exempel en avstickare in till Vasa.
– Dessutom deltar jag varje år i ett Gospel Riders-evenemang. Tillställningarna ordnas på olika orter runt om i landet, tillägger Malin.
Gospel Riders-president
i Jerusalem 2010–2012

Malin Lindblom berättar att hon redan i barn- och ungdomen fascinerades av motorcyklar. Hon tyckte att mc-åkning var någonting som var allmänt coolt och häftigt.
– Jag är samtidigt intresserad av motorer. Som ungdom fick jag vara med när min pappa skruvade med bilar.
– Jag lärde mig en del om hur motorer fungerar. Men någon skruvare är jag ändå inte i praktisk mening. Jag fixar inte mina motorcyklar själv, säger Malin.
Av någon anledning blev det inte ens någon mopedist av Malin när hon var i tonåren.
– Det var först efter att jag hade avslutat mina teologiska studier och hade blivit prästvigd som jag tog motorcykelkort och började med mc-åkning, säger hon.
Ända sedan Malin Lindblom blev mc-förare på allvar har hon hört till den internationella kristna mc-föreningen Gospel Riders som även brukar arrangera bönestunder och andakter i samband med sina kollektiva motorcykelutflykter.
När Gospel Riders kommer på tal passar Malin på att ventilera en del speciella, personliga minnen.
– När jag och familjen var stationerad i Jerusalem under åren 2010–2012 hade jag rollen som president för den lokala Gospel Riders-verksamheten.
Motorcykelklubben Gospel Riders Jerusalem hade en brokig sammansättning med såväl finländare och andra européer som judar och araber i medlemskåren. Antalet medverkande motorcyklister är dock jämförelsevis lågt i Jerusalem, säger Malin.

– Vi gjorde bland annat minnesvärda utflykter till olika historiska platser. Det var verkligen speciellt att kunna slå upp sin bibel och läsa om sånt som hänt just på de platserna. Till exempel besökte vi Jordanfloden där Jesus blev döpt i tiderna.
– Den israeliska trafiken är på sydländskt vis kaotisk och nyckfull. Det är i princip djungelns lag som gäller. Att på tvekande sätt stå och vänta mitt i trafiken är någonting okänt i den världen …
– Själv hade jag rätt att köra med utländskt körkort i Israel i ett år. Sedan var jag tvungen att ta israeliskt körkort för både bil och motorcykel. Som kvinnlig mc-förare stack jag verkligen ut i Jerusalem. Det sågs som någonting mycket ovanligt, säger Malin.

Kopplar av fullständigt under mc-färderna

Motorcykelintresset är för Malin Lindblom framför allt ett sätt att koppla av. Till vardags är hon kaplan i Sundom kapellförsamling och till familjen hör tre barn.
När tid och tillfälle ges hoppar gärna Malin upp på motorcykeln och upplever den speciella frihetskänsla som mc-åkandet förmedlar.
– När jag åker iväg kan jag slappna av fullständigt. Jag kan koppla bort allting annat och vara mig själv. På motorcykeln sjunger jag och ber böner. Dessutom är det ett naturnära sätt att färdas. – Via motorcykelåkningen kan man också knyta sociala kontakter. Om jag till exempel stannar till vid någon bensinstation händer det ofta att någon kommer fram för att prata med mig. Så är inte fallet om jag kör bil, säger Malin.

Diskussionen glider in på det viktiga ämnet trafiksäkerhet.
– Som motorcyklist är man utsatt för risker. Det är något som jag funderar på ofta. Om någon bil plötsligt skulle svänga in framför en är det inte så mycket man kan göra.
– Samtidigt har man själv ett stort personligt ansvar i sammanhanget. Man kan inte påverka allt som händer i trafiken. Men man kan alltid påverka hur man själv beter sig, säger Malin.
– Min finskspråkiga bilskollärare brukade säga att det finns en eller flera k:n med i bilden när det gäller motorcykelrelaterade olyckor med dödlig utgång: kovaa (hårt), kortiton (utan körkort), kännissä (berusning) och kokematon (bristande erfarenhet).
Har du själv varit med om
några olyckor eller incidenter
i trafiken?
– En gång var jag tvungen att väja och lägga ner motorcykeln för att inte krocka med tre älgar som plötsligt kom upp på vägen. Den enda skada jag ådrog mig var en sträckt tumme. Det här hände under tiden som vi bodde i Kyrkslätt.

Efter många år i huvudstadsregionen – närmare bestämt i Esbo och Kyrkslätt – flyttade Malin Lindblom med familj till Vasa 2009. Malin trivs bra i Sundom där familjen bor i ett äldre hus i närheten av Söderfjärden.
– Ibland åker jag motorcykel till jobbet. Det faktum att jag är en mc-åkande präst har enbart föranlett positiva kommentarer på det lokala planet, säger Malin.
Vilka mc-planer har du för säsongen 2018?
– Att helt enkelt hinna köra så mycket som möjligt. Under fjolåret blev det för övrigt en del körande i regnigt väder. Men det störde mig inte alls.
– Jag brukar köra åtminstone till september. Om det är kall-
are än tio plusgrader i luften är åkandet en sval upplevelse. Det är inte särskilt roligt att frysa, säger Malin.
Har du något utlandsåkande i tankarna?
– Inte just nu. Möjligtvis blir det aktuellt senare när barnen blir äldre. Innan barnen föddes blev det en del utlandsresor. Bland annat runtom i Europa, via Baltikum och Polen ner till Italien, säger Malin.

Text och foto: Joakim Snickars

image_print

COMMENTS ARE OFF THIS POST

INSTAGRAM
FÖLJ OSS PÅ INSTAGRAM