Temat för kampanjen Ekofasta 2019 (6.3–20.4) är hållbar klädkonsumtion. Syftet med kampanjen är att aktualisera klädernas miljöpåverkan och väcka tankar om vår egen konsumtion av kläder.

– Fastetiden handlar om avståndstagande och en enklare livsstil. Därför är det naturligt att aktualisera olika miljöaspekter inom ramen för kampanjen Ekofasta, säger Tomas Ray, som ansvarar för miljöfrågor i Borgå stift.

– I år lyfter vi fram kläder och klädindustrins utmaningar. Årets kampanj vill utmana oss att köpa hållbara kläder som vi tänker använda länge. Kläders största miljöpåverkan uppkommer i tillverkningen. Speciellt användningen av vatten för bomullsproduktionen är problematisk. Kläder har därför en viss klimatpåverkan, säger Ray.

Ekofastapodden

Jobbet med Ekofastapodden har gett mig många nya insikter. Till exempel att en hållbar garderob alltid börjar med mig själv. Jag behöver förstå mitt eget liv för att veta vad jag behöver. Och det mesta har jag ju redan. Nu gäller det bara att förvalta det som finns, säger Linn Jung, redaktör för Ekofastapodden. 

Patrik Hagman lyfter i avsnitt tre fram vikten av att försöka identifiera vad det är som utlöser ett klassiskt shoppingbegär. Är det tristess? Är det leda? Är det tomhet? Och finns det isåfall något annat vettigt att rikta sitt fokus mot? Det är inte särskilt hållbart att konsumera bort sin tristess, säger Jung.

Lyssna på podden: https://www.ekofasta.fi/poddar/

Kampanjen Ekofasta är ett samarbete mellan Evangelisk-lutherska kyrkan, Domkapitlet i Borgå stift och Finlands svenska Marthaförbund.

Pressmeddelande från Marthaförbundet

0
    0
    Din köpkorg
    Din köpkorg är tomTillbaka till butiken