Fjorton dagar som flexitarian

I detta nummer av matvrån testar två familjer att vara flexitarianer* i ett par veckors tid. De har använt sig av receptboken Din nya vegetariska vardag som inspiration, skriven av de rätt så nyblivna vegetarianerna och receptutvecklarna Charlotta Munsterhjelm och Anton Häggman.

Önskan om att ha en hälsosammare livsstil blir allt vanligare. Vi blir allt mer medvetna om hur våra livsval påverkar miljön och vår hälsa på ett negativt sätt, och trots att vi kanske inte kan ändra på allt, kan vi ändra vår syn lite i taget, till exempel beträffande kosthållning. Flexitarianer anses vara fuskande vegetarianer, men vem säger vad som är rätt eller fel? Två rätt miljömedvetna familjer provade i två veckor på att vara flexitarianer. Här får vi höra deras upplevelser.

Familj nummer ett
Först ut möter vi familjen Klingenberg från Vasa. Familjen består av mamma Saija, pappa Jonas och barnen Tova, Lone och Ava.
När Saija och Jonas träffades var Saija vegetarian. Jonas tränade mycket och hade, som han själv säger, fördomar mot att äta vegetarisk kost. Han trodde helt enkelt att protein får man endast från kött och det måste man ha när man tränar hårt. Deras måltider bestod både av kött- och vegetariska rätter.
– Det blev lite ohållbart i längden att alltid laga två olika maträtter, så jag började därför äta kött igen, förklarar Saija.
– För en tid sedan började vi äta mera vegetarisk kost. Vi ville båda göra något för miljön och att minska på köttintaget minskar på världssvälten, påpekar Jonas. Jag märkte efter en tid att man visst kan träna och äta vegetariskt. Dessutom mår jag bättre och är mindre stinn än när jag åt mycket kött.

Juni övervakar mamma Lindas nya matlagningskonster. Foton: Privata

Dubbelsats för storfamilj
Hemma hos barnfamiljer kan det ofta vara hektiska stunder och matlagningen kan vara ett nödvändigt ont. Att ändra om i kosten och därmed ändra livsstilen kan vara en rejäl upp-offring.
– Trots att vi redan nu äter mycket mindre kött så var vi intresserade av att anta denna utmaning, att testa nya recept som vi kan använda oss av i vardagen, säger Saija. Det är alltid hemåt att ha några nya enkla recept på lager. När man är en stor familj som vi är får matlagningen inte ta mycket tid. I boken Din nya vegetariska vardag fanns det många härliga recept. Jag blir lätt inspirerad av fina matbilder och jag tyckte boken var så trevligt upplagd. Det var skojigt att maten kom från olika delar av världen och ett extra plus i kanten för tortillorna som kallades för finska tortillor, skrattar Saija.
– Däremot var kanske några recept inte tänkta för större familjer så det krävdes att vi gjorde dubbelsats. Vissa ingredienser var också svårare att hitta. Det är kanske lättare att hitta närbutiker om man bor i en storstad.
– Av de recept vi testade ur kokboken var tryffelpastan den absoluta favoriten. Den var otroligt god, minns både Jonas och Saija. I barnens skola har de regelbundet en köttfri dag och barnen är ju vana med vegetariskt, men det tar alltid sin tid för dem att acceptera nya maträtter. Vår minsting, Ava, åt däremot med mycket god aptit av all den mat vi lagade under testperioden, skrattar Saija. Just nu väntar de större barnen ivrigt på att testa efterrätterna i boken.

Vegetariskt är inte dyrare

Många flexitarianer äter en strikt ekologisk och närproducerad kost, men det behöver inte vara så.

– Vi väljer gärna ekologiskt ifall priset inte skiljer alltför mycket, berättar Saija. Att äta närproducerat är viktigare ändå. De produkter som vi vet kommer att kokas ner i en gryta kan lika gärna vara icke-ekologiska. Vi försöker odla ganska mycket själva på gården för att slippa köpa allt.
– Just nu när Saija är föräldraledig, försöker vi hålla kostnaderna nere. Men att äta vegetariskt blir inte dyrare än att äta kött, säger Jonas. Vissa ingredienser är dyrare, andra förmånligare. Det som är viktigt att göra om man vill lyckas med att bli flexitarian är att man gör små ändringar i taget. Då undviker man att det blir för besvärligt.
Börja med en dag i veckan är Jonas bästa tips.
– När man ska laga vegetariskt så får man ta och ändra hela sitt tankesätt. Fast man är bra på att laga kötträtter så är man som en nybörjare då det kommer till vegetarisk mat, förklarar Jonas.
– Mitt bästa tips på att komma igång med köttfria dagar, är att köpa en bra och inspirerande kokbok, säger Saija. Jag har legat ute i solen vid flera tillfällen och bläddrat i Din nya vegetariska vardag. Den har gett mig ny inspiration och jag har många recept jag bara väntar på att få prova.

Testfamilj nummer två

Den andra familjen bor i Helsingfors och består av Linda och Christoffer Forssell med barnen Simeon, Lykke och Juni. Liksom Saija har Linda också varit vegetarian i sin ungdom då hennes mor försåg henne med näringsrika och goda måltider i hemmet. När hon sedan flyttade hemifrån kändes det svårare att upprätthålla samma standard och av ren lättja började Linda äta kött igen. Hon och hennes man äter allt, men hon anser att köttkonsumtionen i väst har börjat glida oss ur händerna.
– Det känns snudd på obehagligt att glufsa i sig sådana köttmängder vi gör i dag, och av allt sämre kvalitet. Hellre skulle vi äta kött mer sällan, men då satsa på lite bättre bitar av ekologiskt hållna djur, säger Linda. Familjen har funderat på sin matlagning och kosthållning redan under en längre tid, och de har varit intresserade av att utöka andelen vegetariska rätter men saknat både inspiration och kunskap.
– Man fastnar så lätt i sina gamla rutiner, särskilt när det är lite bråttom och vardagen rullar på. Att vara med i denna utmaning var absolut en puff i rätt riktning, understryker Linda.

 

Lykke och Juni älskade jordnötssmörs- och jordgubbsnicecreamen.

Barnen småskeptiska
I boken Din nya vegetariska vardag varvas recept med små anekdoter. Namnen på rätter har en egen personlig touch och benämning, som till exempel göttbullar och nicecream.
– Nicecream-glassen var ju en verklig hit, särskilt när den marknadsfördes som hälsosam, vilket översattes till att man får äta så mycket man vill av den, skrattar Linda.
– Barnen är ju tyvärr småskeptiska mot allt nytt, men vi försöker att inte låta deras smak styra alltför mycket hos oss. Det är lätt hänt att man bara växlar mellan spenatplättar och makaronilåda. Men de smakade nog på allt. Frittatan introducerades som omelett för att avdramatisera det hela, och den slank ner utan större protester.

Planering är a och o
Att ändra livsstil tar tid och planering för inköp och matlagning kan vara en utmaning, speciellt för en barnfamilj.
– Det enda som var utmanande med dessa veckor var att hitta tiden. Det går liksom fortare att slänga ihop någonting ur ens vanliga, invanda repertoar. Nu gällde det att planera inköpen lite noggrannare och ta sig tiden att stå och läsa igenom recepten medan man lagade maten, till skillnad från att ta vad som hittas i skåpen och blanda ihop lite på en höft, konstaterar Linda.
Familjen upplevde boken som riktigt inspirerande och den väckte matlagningslusten hos dem!
– Man kan ju också modifiera recepten lite så som jag gjorde med göttbullarna då jag använde färdigt riven mandel istället för att riva själv. Men egentligen tog själva uppköpen inte längre tid än vad de vanliga uppköpen skulle ha gjort. Ingredienserna var inte konstiga och allt jag behövde fanns i vanliga matbutiker. Recepten var även de lätta att följa och bilderna var fina och inspirerande.

Framtidens flexitarianer
När testperioden är över, vad händer då med vår Helsingforsfamilj?
– Att prova recepten ur boken har enbart förstärkt vår önskan att byta ut fler rätter i vår vardag mot vegetariska alternativ, och vi kommer definitivt att fortsätta testa de övriga recepten. Det fanns många som såg lockande och lagom lätta ut. Detta har varit ett tankeväckande och roligt projekt, och en välbehövd morot för vår familj att gå från enbart tanke till handling, konstaterar Linda.

Från blogg till bok
Din nya vegetariska vardag utkom i april 2018 på förlaget Schildts & Söderströms. Författarparet Charlotta Munsterhjelm och Anton Häggman är ursprungligen från Helsingfors men bor numera i Stockholm. De blev vegetarianer 2014.

Receptutvecklarna Lotta och Anton besöker fruktmarknaden i jakt på fina råvaror. Foto från boken.

I början upplevde de detta som en stor omställning och efter en del misstag i köket blev det sakta men säkert bra. Deras vänner undrade ofta vad de egentligen äter som vegetarianer. Den frågan ledde till att de startade en blogg och innehållet i bloggen blev sedan denna bok.

Lotta (Charlotta) och Anton vill hålla recepten enkla, det är deras matfilosofi men de uppmuntrar läsarna till att experimentera med recepten. Matlagning ska ju vara roligt, menar de. Lotta är fotograf och har knäppt de flesta bilderna i boken. Hon ansvarar för efterrätterna i boken. Anton är regissör och klippare samt en sann matälskare. Han kan förvandla vilken tråkig morot som helst till en spännande middag.

Lotta och Anton skriver och tillreder alla recept i sin lägenhet i Stockholm. De har under förra hösten tagit fram över 100 recept som de önskar ska underlätta just din vegetariska vardag.

* En flexitarian försöker att hålla sig ifrån att äta kött, men äter även kött ibland. Flexitarianism har blivit populärt och kan vara ett sätt att närma sig vegetarianismen. Det är en positiv trend både miljömässigt och hälsomässigt. Ett vanligt sätt att prova på att vara flexitarian är att införa en köttfri dag i veckan för att sedan eventuellt vilja gå vidare till att ha en vegetarisk livsstil som bas, men att äta kött ibland.

Text: Nadia Boussir