Stephan Nyman stickar eller virkar inte själv men han njuter av sitt jobb som garnförsäljare. Han har halva Sverige och hela Finland som arbetsfält.

Stephan Nyman visar att han har de rätta verktygen med sig – i en verktygsback – under sina försäljningsresor.


Vi träffas i Katariina handarbetsaffär i Karleby. Hit kom Stephan Nyman från Kittilä i norr. Där var det kallt, minus sjutton grader. Bilens bagageutrymme är packat till max.
– Jag tar inte med mig mycket in till kunderna. Frågar de efter något går jag efter det ur bilen. Försäljarna har så mycket att tillägna sig ändå beträffande nya färger, mönster och garner som jag visar prov på. Det blir för mycket om jag skulle släpa in allt.
Han anser också att man måste respektera varandras tid. För hans del blir det ofta att hoppa över lunchen.
– Så jag brukar säga att jag har 25 timmar i dygnet till förfogande. Men det är klart att jag försöker äta lunch varje dag – i Finland blir det mycket surmjölk och korv – och inte äta hamburgare mer än en gång i veckan.
 
Modeller och hjälpmedel för rörelsehindrade i prioritet
Han talar inte bara med ägaren Sari Aho i Karleby utan även med de övriga försäljarna i butiken. All information från fältet är viktigt för honom också. Dessutom har han den här gången med sig helt nya garner som släpptes på marknaden för tre dagar sedan, så intresset är stort bland butiksförsäljarna.

Modellerna är viktiga, både för garntillverkaren och återförsäljaren. Stephan Nyman visar upp några av modellerna från företagen som han representerar.


Modellerna är viktiga i den här branschen. Har affärsinnehavaren inte tid att sticka själv kan de köpa modeller till självkostnadspris.
– Kunderna i affären måste få se hur resultatet ser ut. Våra modeller stickas av ett kvinnokooperativ i Sri Lanka som får skälig ersättning för sitt jobb.
Den här gången har han med sig nya färgkartor över garnen och nyheter beträffande mönster. Pastellfärgerna är på väg tillbaka och det märks också i den här branschen.
Han visar nyheter som den nya rundstickan och helt nya stickor gjorda i lättmetall i klara metalliska färger.
– Jag brukar säga att de nya stickorna är karlarnas dröm för nu vaknar de inte om frun tappar stickan i golvet. De är lite vassare i den ena änden och trubbigare i den andra, beroende på vilket garn du stickar med.
Stephan är mycket glad över att stickorna utvecklas och att hjälpmedlen blir fler, så att den som till exempel drabbats av stroke och därför inte kan sticka på samma sätt som tidigare ändå har möjlighet att sticka med hjälp av en påtbräda.
– För den som är van vid att sticka och har gjort det i så gott som hela sitt liv är det viktigt att kunna fortsätta med det så länge det är möjligt.
 

Stephan visar upp garn.


”Springpojke” med långa arbetsdagar
Under sina fyra och ett halvt år som försäljningsrepresentant för Sandnes Garn har Stephan Nyman byggt upp försäljningen i Finland. Han har över 80 butiker han regelbundet besöker och berättar om nyheter inom garnvärlden. På vägen har han lärt sig finska.
– Vilken rikedom det är med två språk! Varför är det så få som förstår det? Jag tycker att man i Finland borde lägga ned stridsyxan och njuta av fördelarna med två språk.
Hans titel är egentligen affärsutvecklare men han kallar sig gärna springpojke. Han är mycket intresserad av färg, form och design.
– Det är en livsstil att jobba som jag gör. Som längst är jag på resa upp till fem veckor.
Han kör 60 000 kilometer i året. Under tiden i bilen sitter han och funderar på olika idéer. Han tycker att han har ett rikt inre liv. Stephan sjunger en hel del så ofta är det musiksaker han funderar på och planerar under resorna. Strax före jul släpptes hans nya låt ”Tro, hopp och kärlek”.
Ibland tar ett kundbesök fyra timmar. Men ofta är de kortare.
Stephan anlitar samma hotellkedja som råkar finnas i varje stad som han besöker.
– Det blir lite tråkigt med samma frukost och liknande färger i inredningen men det känns enklare så här. Ibland börjar jag dagen halv åtta och den slutar först halv sju på kvällen. Då är jag nöjd med lite teve och mat innan jag somnar.
Gympapåsen finns med i packningen så ibland går han på hotellets gym under sina resor. Det händer att han jobbar lördagar också då han är på försäljningsresa. I övrigt håller han helgen fri.
För att kompensera långa perioder bakom ratten cyklar han mycket i vardagen.
Kaffe och kramar och unga medvetna kunder
Vägen till framgång som försäljare är ärlighet och uppriktighet, enligt Stephan.
– Man kan inte åka runt och lura folk. Det har folk förstått. Jag har känt mig välkommen i varje butik jag besökt. Det är kaffe då jag kommer och kramar då vi skiljs åt.
Han besöker varje kunds butik några gånger om året och poängterar att alla kunder är lika viktiga.
– Våra finländska kunder låter jag störa mig under min semester. Äldre damer som inte har någon dator måste kunna få ringa in sina beställningar och ärenden. Men det är bara samtalen från Finland som jag tar under semestern.
Han blir rörd då han berättar om en av kunderna i Helsingfors som fyllde 80 år och hade dukat med tårta, finska flaggan och kaffe då han kom på besök. Själv hade han med sig blommor då han fått nys om att hon fyllde år.
– Vi skålade i champagne också.
Firman Stephan jobbar med har sin fabrik i Norge och den fyller 130 i år. Här funderar man mycket på produktutveckling och man lyssnar gärna på rösterna från fältet.
– Jag brukar säga att jag inte är rädd för att lägga korten på bordet. Våra kunder berättar vad de tycker om våra produkter och vi lyssnar och försöker förbättra enligt efterfrågan.

Försäljaren Lea Sulonen och Stephan Nyman diskuterar nyheter och kommande beställningar.


Framför allt satsar man på unga som intresserar sig för handarbete eftersom de är framtiden.
– De unga är miljömedvetna och vill veta hur djuren haft det som ullen kommer ifrån och hur miljövänlig ullfärgningen har varit. Till och med när det gäller företagets plastpåsar har vi varit måna om att de ska vara miljövänliga. Ett par gånger i året besöker representanter för företaget även de små ullproducenterna för att försäkra sig om att djuren mår och har det bra.
Är med på stickkaféer
Har kunden han besöker stickkaféverksamhet är han med om det passar hans tidtabell.

Modellen är garntillverkarens men affärsinnehavaren gör ofta egna detaljer till. I Karleby har man gjort en matchande halsduk som Stephan Nyman beundrar.


– Då brukar jag visa modeller men också tala för kvalitet. Lägger ni ner 200 timmar på en tröja är det väl värt 30 euro mera om den håller formen efter tvättarna.
Men överlag är man enligt honom kvalitetsmedveten i Finland. Sandnes säljer sina garn direkt från fabriken till alla butiker i Skandinavien. I de andra länderna sköts försäljningen via grossister. Näthandeln finns men den satsar man inte så mycket på. Företagsledningen vill hellre möta människorna direkt och kunna ge varandra råd. Detta passar ypperligt med Stephans livsfilosofi.
– Bara det att företaget lägger sin vinst i att investera och utveckla fabriken tycker jag också säger mycket.
Han säger att norska flaggan på ett nystan inte behöver betyda att det är tillverkat i Norge. Man måste läsa vad som står på etiketten.
Säsongsbunden bransch
Den som gillar handarbete är ofta också den som gillar att påta i trädgården. Även om många också stickar i husbilen och på semestern så är sommaren lågsäsong för handarbetsbranschen.
– Från maj och fram tills skolan börjar är det lugnt. Då skolan börjar ökar intresset igen.
Sandnes garn säljer 15 miljoner nystan per år. Av dessa stannar 12 miljoner i Norge för där håller bland annat lusekoftan sin popularitet.

Garn, garn, garn i hundratal. Det är rena himmelriket för många.


Branschen är överlag hård. Det handlar om att äta eller ätas. Men enligt Stephan är den inte hårdare än någon annan bransch.
– Konkurrens är bra för det gör att man är alert och för-
söker vara bättre än sina konkurrenter. Det ska finnas alternativ.
Stephans kunder brinner för det de gör.
När Stephan sålde kaffe hände det ofta att han besökte restauranger med unga arvtagare som enligt honom ”till och med brände tevattnet”.
– Hur ska det då kunna bli till något? Inom handarbetsvärlden brinner affärsägarna för det de gör. Många har öppnat affär så att de själva kan hålla på med det de gillar mest. Såklart måste affären gå runt men det är intresset framom stora vinster som driver affärsägarna. Jag tror att det är därför som mötena i den här branschen blir så hjärtliga och äkta. Det här är varken ett jobb för dem eller mig. Det är ett livsöde.
 
Text och foto: Harriet Jossfolk-Furu

0
    0
    Din köpkorg
    Din köpkorg är tomTillbaka till butiken